Co to jest mikroszkoła?

Gdy w 2015 roku zakładaliśmy Mikroszkołę w Polsce obecnych było wiele modeli edukacyjnych. Wymarzyliśmy sobie wówczas, że nasza szkoła ma działać trochę podobnie do małej wiejskiej szkoły, znanej z książki "Dzieci z Bullerbyn". Taki wybór był dla nas całkiem oczywisty. Jednak wiele osób może zastanawiać się, czy w XXI wieku w stolicy europejskiego kraju jest sens tworzyć taką szkołę.

Kameralne warunki. To dla nas bardzo ważny element szkoły. Reformy edukacji przyczyniły się do przepełnienia szkół. W okolicznych podstawówkach jest po kilkanaście klas pierwszych. Chcemy, żeby nasze dzieci uczyły się w mniejszym środowisku, bo jesteśmy przekonaniu, że to jest dobre dla ich rozwoju. W niewielkiej grupie prowadzonej przez jednego lub dwóch nauczycieli można  zapewnić rozwój każdemu dziecku w jego własnym tempie i zgodnie z jego pasjami.

Grupa wielowiekowa. Grupa wielowiekowa wbrew obawom nie sprawia, że niektóre dzieci "zostają w tyle", a inne "nic nie robiąc tracą czas". W grupie wielowiekowej dzieci uczą się odpowiedzialności za siebie na wzajem i wspierają się. W takiej grupie każdy może dzielić się swoimi pasjami z innymi lub poznawać je dzięki innym. Jest to bardziej naturalne rozwiązanie, z którym na co dzień mamy do czynienia w rodzinach i w pracy. W pewnym sensie klasy jednorocznikowe są czymś sztucznym. Kliknij i przeczytaj więcej na ten temat.

Bez dzwonków. Tak, w naszej szkolenie nie ma dzwonków. Nie ma też ciągłego sprawdzania listy i tym podobnych formalności. Nie chcemy tracić na nie czasu. Stawiamy na rozwój przez wspólne poszukiwanie wiedzy. Z dzieciństwa pamiętamy, że same lekcje były bardzo krótkie, bo mnóstwo czasu uciekało na sprawdzanie obecności, prac domowych (a na koniec zadawanie ich) i uciszanie klasy. Wspomnienia z mikroszkoły będą inne :)

Niewiele prac domowych. Prace domowe to zmora dzieciństwa. Strach związany z ich nieodrobieniem zabierał przyjemność niedzielnej dobranocki. Poza szkołą też jest czas na naukę, czy to w domu, czy na zajęciach pozalekcyjnych. Dokładanie wielu prac domowych, naszym zdaniem, niczemu nie służy. Wystarczy codzienne pięć minut dla nauki obowiązkowości lub większe kreatywne zadanie raz na jakiś czas. A poza tym park, spacery, czas na spotkania z przyjaciółmi i zabawę z rodzeństwem... W naszej szkole w praktyce nie ma prac domowych. Mówimy, że jest ich niewiele, tak na wszelki wypadek. 

Metodyka pracy. Nasze dzieci poznały się w przedszkolu Montessori, a nam bliskie jest takie podejście do zdobywania wiedzy, w którym dziecko ma czas na rozwijanie tego, co wiąże się z jego pasjami i predyspozycjami. Jesteśmy otwarci na łączenie różnych podejść w edukacji, a jednocześnie chcemy, żeby nasze dzieci poznały wszystko, co przewiduje paragram szkolny, tak by bez kłopotu mogły go opanować, jak ich rówieśnicy w innych szkołach. Posługując się metodami bardziej odpowiadającymi wiedzy o pracy mózgu, dzieci uczą się znacznie więcej, znacznie szybciej - podstawę programową poznając niejako przy okazji.

Wartości. Fundamentem naszego patrzenia na świat są wartości chrześcijańskie. Wiara w Dobrego Boga i idące za tym przesłanie Chrystusowej Ewangelii jest tym, co chcemy przekazywać naszym dzieciom. Chcemy by ten przekaz był spójny w domu i szkole. Tak, by nasze dzieci wzrastały w miłości do Boga i bliźniego oraz uczyły się postawy służby i miłości względem Ojczyzny i całego społeczeństwa.

TUTAJ przeczytasz o tym jak to wszystko się zaczęło...